Frissítés 2.5.0 verzióra - NAV 3.0 bevezetés

A ProgramTECH MOST szoftver 2.5.0 és ennél magasabb változatai megfelelnek a NAV Online Számla rendszer 3.0-ás változatának. Az egyik leg fontosabb változás az, hogy ezentúl minden számlát be kell küldeni a NAV rendszerébe, azaz a belföldi magánszemélyek és a külföldi EU és azon kívüli számlákat is. Ennek a megfelelésnek visszamenőleg 2021.01.04-ig kell eleget tenni, ezen számlákat 2021.03.31-ig be kell küldeni

A következő pár pontban elolvashatja, hogy mire kell figyelni ezzel kapcsolatban

1. Áfa kulcsok beállítása

A NAV korábbi 2.0-ás rendszeréhez hasonlóan, újra meg kell adni, hogy a programban használt ÁFA kulcsok, azok a NAV rendszerében mely ÁFA kulcsnak feleltethető meg. Amíg ez a beállítás nincs elvégezve addig folyamatosan figyelmeztető üzenet jelenik meg, hogy a beállítást el kell végezni.


Figyelmeztető üzenet abban az esetben, ha nincs beállítva minden ÁFA kulcs megfelelően.

1.1. ÁFA kulcsok beállításának lépései

  • Minden Áfa típushoz kötelező kiválasztani NAVOSZ3.0 megfeleltetést a
    Törzsadatok / Áfa kulcsok menü Módosítás gombján a NAVOSZ30 listából:


  • ÁFA kulcsok összerendelése a NAV 3.0 megfelelővel.

  • részletes tájékoztatás itt: https://most.programtech.hu/afa_kulcsok
  • ha nem világos egyeztessen könyvelőjével a választandó NAVOSZ3.0 lista áfa tekintetében
  • ha egy korábbi kategórián belül több NAVOSZ 3.0 jogcímen is értékesítettek, kövesse a Új Áfa kulcsok leírást
  • ezt követően lehetséges törölni vagy inaktívvá tenni a nem használatos Áfa-kat (ha már szerepel korábbi számlán inaktívvá tenni), később bármikor felvehető új

2. A 2021.01.04-től magánszemélyek, külföldi vevők részére kiállított számlák visszamenőleges adatszolgáltatásra küldése

2.1. A nem DONE státuszú számlák kezelése

Abban az esetben, ha egy számla beküldésre kerül a NAV rendszerébe és annak feldolgozása közben hiba nem történik, az elvárt DONE lesz a státusza. Amíg ez nem teljesül, addig a program jelzi, hogy hány darab feldolgozásra váró számla van. A Bizonylatok/Bizonylatműveletek menü táblázata jobb felső részén látható NAV Online számla menü/Összes nyitott számla frissítése funkción is lehet indítani az adatszolgáltatást és a programüzenet ablakból is:

Frissites 2.5.0 verziora 1 lepes
Figyelmeztető üzenet a NEM DONE számlákról.

Frissités 2.5.0 verziora 1.2 lepes
Nem DONE számlák feldolgozása, megerősítő kérdés.

2.2. Az adatszolgáltatás sikerességének ellenőrzése

Honnan tudom, hogy bement-e a számla a NAV-hoz?

2.3. Visszamenőleges adatszolgáltatáskor jelentkező jellemző hibák

  • ABORTED vagy "…" NAV Online számla invoice státuszú számlák

    Elősorban a számlázási országnév vagy adószám NAV OSZ 3.0-ban nem megfelelő használata okozza a hibát. Országnevet kiválasztólistából kell ezentúl felvenni. A pontos adószámra már nem csak a belföldi (magyar 12345678-1-23; helye Adószám mező), hanem a közösségi adószámok tekintetében is (helye Közösségi mező) figyelemmel kell lenni, magánszemély esetén pedig NE adjuk meg az adóazonosítóját.

    -A Bizonylatok / Bizonylat műveletek menübe lépve a hiányzó/hibás adatszolgáltatásra figyelmeztető üzeneten NE az IGEN gombot válassza, hanem a másikat.
    -Listázza ki dátumszűrőben a 2021.01.04.-2021.03.... mai napi keltű számlákat és állítsa sorba a nem DONE sátuszúakat a NAV Online számla invoice státusz oszlopcímre kattintással.
    -A számlánkénti kiválasztással a bal alsó gombsor Ügyfél adatok gombján feljövő adatlapon kiválasztólistán keresztül kell imsét felvenni az országnevet, szreekszteni az adószámot, majd Rendben. Minden egyes soron ugyanazon vevő esetén is a Rendben gombbal meg kell erősíteni a szerkesztést.
    -Miután minden számlán elvégeztük ezt, az adatszolgáltatásra küldés megismétlendő a Bizonylat műveletek / NAV Online számla / ABORTED ....újraküldése vagy Összes nyitott számla státuszának frissítése funkciókkal.

  • A módosítás vagy érvénytelenítés olyan okiratra hivatkozik, melyről nem létezik érvényes adatszolgáltatás
    A NAV szerverre előbb került beküldése és feldolgozva a stornó mint az eredeti számla. Javítás: a stornó számlát technikai érvényteleníteni szükséges a programban, majd újraküldeni adatszolgáltatásra: a Bizonylat műveletek / NAV Online számla menüben a számla kiválasztása után kattintandó Aktuális számla státusza / Aktuális NAV státusz fülön a piros feliraton Technikai érvénytelenítés, majd újraküldés: A technikai érvénytelenítéseket követően a Bizonylat műveletek / NAV Online számla / Összes nyitott státuszú számla frissítése menün kezdeményezhető a tényleges újraküldés.

Hasznos volt ez az oldal?