Beállítások

A Fájl / Beállítások menü fülek beállításain érdemes végigfutni az első számla kiállítása előtt:

Nyomtatás

Bizonylatok, boríték, egyéb nyomtatványok, pl. csekk nyomtatása számára kijelölt rendszerre csatlakoztatott nyomtató. Lehetséges egyetlen vagy más-más eszközre, illetve eszközön belül tálcára küldeni a nyomtatási feladatot. Két programhelyen felülírható ez a beállítás:

  • A Törzsadatok / Bizonylattömbök menüben a tömbök tulajdonságainál megadható eltérő nyomtató, és
  • bizonylatok készítésekor Rögzítést követően.
  • 8cm-es (keskeny- vagy blokk/nyugta méretű) számla kiállításához vagy a tételes listás blokk nyomtatásához jelöljük be a POS nyomtatás bekapcsolása négyzetet. A keskenynyomtató eszköz számítógépre történt csatlakoztatása után kiválasztható a keskenynyomtató a POS nyomtató listából.

Induláskor

  • automatikus új verzió ellenőrzés,
    • a verzióellenőrzés kiemelten hangsúlyos a számlázás területén: a jogszabálykövetés érvényesítése - és minden program innováció elérése - mindig az új verzión keresztül történik.
  • automatikus MNB árfolyam lekérdezés
  • automatikus Emlékeztető indítás minden programindításkor,
  • illetve ezek letiltása
  • Több cég kezelése
    • linken felnyíló szövegfájlba a példa szerint megüzenjük a számlázó programnak a számlázandó cégek nevét, a szerver nevét, az adatbázis nevét külön sorokba, ékezetek és különös karakterek mellőzésével, majd elmentjük a változtatást a szokásos módon, a Fájl / Mentés menüben.
    • a következő program megnyitáskor kiválasztható, mely cég számlázását kívánjuk elvégezni


Ügyfélkezelés

  • Az Ügyfél alapadatok részben bizonylaton opcionálisan megjeleníthető elemek, pl. vevői adószám, ügyfélkód használata és ügyfél kikereséséhez segítségül használt azonosítók kiválasztása történhet,
  • az Ügyfél kiválasztása a keresési adatok megadására szolgál.


Tételkezelés

Megadható, hogy

  • milyen árat ajánljon fel a program számlaíráskor
    • nem kizárólag a törzsben megadott ár jelenthet meg, hanem automatizálni lehet például az ügyfélhez rendelt utolsó számlán szereplő árra is
    • az egységár tizedesjegyeinek száma (javasolt az alapértelmezett 2 tizedes használata, kivéve kis értékű tételel nagy számban való számlázásakor és szervezeteken átívelő integrált ügyvitelnél, alkalmazva a aprtner által használt értéket)
  • milyen termék/szolgáltatás azonosítók szerepeljenek a fejlécben és mi legyen ezek közül az egyértelmű termékazonosító
  • Kedvezmény feltüntetése bizonylaton 3 lehetőséget ad a kedvezmény megjelenítésére. Amennyiben az egységár nem tartalmazza a kedvezményt (azaz a kedvezménnyel csökkentett egységárat jelenítjük meg) a NAV .xml adatszolgáltatásban is szerepeltetni kell árengedmény címén. Ezt a "a kedvezmény a tétel alá levonásként legyen feltüntetve" opcióval el is végezi a program.
  • szükséges-e az idegenforgalmi adó, az IFA kezelése
  • nem számla típusú bizonylatok rögzítés utáni módosíthatóságának engedélyezése a tétel mennyiség tekintetében


E-mail

Az egyéb levelezőrendszerek beállításaihoz hasonlóan megadjuk fiókunk szerver/szolgáltató adatait, hogy tudjunk a programból levelet küldeni.

Biztonsági mentés

A program mentést készít minden változásról, például ügyfél adat módosítása vagy új bizonylat készítése során és ezekkel felülírja a meglevő adatokat. Ezen a mechanizmuson túlmenően, egy további biztonsági mentést állíthat itt be, a mentés célkönyvtárának meghatározásával.

  • Válassza ki a Fájl / Beállítások / Biztonsági mentés menüpontot
  • A Könyvtár kiválasztása linken megadható a célkönyvtár, ahova a mentéseket küldi. Ha a könyvtár nem létezik, akkor létrehozható.
  • A célkönyvtár elnevezésében ne szerepeljen más karakter csak az angol ABC betűi és számok. Minden egyéb írásjel használatát kerülni kell.


MOST számla adatok biztonsági mentés beállítása
MOST számla adatok biztonsági mentés beállítása

A beállítás elvégzése után érdemes a programból kilépni és újra belépni annak érdekében, hogy a működést ellenőrizzük.

A biztonsági mentésekhez célszerű olyan útvonalat kiválasztani amely fizikailag is másik eszközön található mint az eredeti adatbázis. Azonos eszközre menteni (C meghajtó) szinte majdnem értelmetlen, hiszen ha tönkremegy a merevlemez, akkor mind az éles mind a biztonsági mentés állományok elvesznek, a visszaállítás nem lesz lehetséges. Célszerű legalább külső merevlemezre, másik számítógépre menteni. További lehetőség Skydrive, Dropbox vagy egyéb hasonló szolgáltatás használata. Ha nem tudja adatainak biztonsági mentéseit megoldani, akkor Adatbázis tárhely szolgáltatás-unk is rendelkezésére áll.


Raktár

a Készletnyilvántartó Modul esetén aktív ablak,

  • a raktárközi mozgatás automatikus megjelenítését lehet itt kiválasztanií
  • súly mértékegység beállítása az EKÁER határérték számolásához

Webáruház

A Hálózati és Bejelentkeztető Modul szükséges hozzá. Webáruházból történő számlázás bejövő adatai forrásának megadása történik itt. A dokumentáció itt található: http://most.programtech.hu/sites/default/files/MOST_szamlazo_program_ada...

Elektronikus számlázás

Az E-számla Modul szükséges a fül mezőinek kitöltéséhez, azaz az e-számlázás beállításához: az e-számla szolgáltató kiválasztáshoz és a kapcsolat teszteléséhez illetve a virtuális eszköz telepítéséhez. A e-számlázás leírásában a Hogyan működik alcím alatt írunk bővebben az itt megadandó adatokról.

Dokumentumkezelés

  • A Dokumentumkezelő Modul beállításai választhatók itt ki:
  • klasszikus iktató üzemmód (nincs lehetőség iktatás törlésére) vagy rugalmasabb üzemmód
  • az automatikus emailes értesítés dokumentum címzettjei
  • kötelezővé tehető iktatáshoz dokumentumcsatolás


Gyártás modul

A fülön a Gyártás Modul beállítása végezhető el.

Pénztárgép

A pénztárgép fülön a Pénztárgép Modul beállítása, a pénztárgép és a ProgramTECH MOST csatlakoztatása történik. Ha a Pénztárgép Modult tételes listás blokk nyomtatásra kívánjuk használni, pipáljuk ki a POS nyomtató használata négyzetet.

Megjelenés

A felhasználói programfelület háttérképe adható meg vagy választható ki.