adatmentés

Gépmeghibásodás miatt újra kellett telepítenem a MOST programot, ez sikerült is, sikerült visszatölteni az útolsó mentést is. A problémám, hogy az utolsó számla nincs bent a programban…

Ennek oka, hogy

  1. Megsérült az eredeti környezet "gépmeghibásodása" során az utolsó számla felülírásakor a MOST adatbázis. Nincs mentés, mely az utolsó számlát is tartalmazza.
  2. Megvan az eredeti környezetben az aktuális adatbázis sértetlenül, de az újratelepítéskor nem azt a mentés fájlt töltötte vissza, hanem egy korábbit.

Megoldás

  1. Nem szabad eltérő tartalommal lehetőséget adni a programnak az ugyanazon sorszámon való rögzítésre. Ugyanakkor az utolsó néhány számlát nem tartalmazó, de ügyfél és termékadatokat, korábbi számlákat NAV felé szolgáltató adatbázist adatait célszerű használni és megtartani. Ezért
    • Visszatöltjük a meglévő adatbázist, majd
    • egy új tömböt nyitunk. A program az új tömb létrehozását csak eltérő előtaggal fogja engedélyezni. Magát a sorszámot be lehet állítani a könyvelésben következő sorszámra, de a teljes karakterlánc el fog térni a korábbitól, ezért
    • szigorú számadásba szükséges venni.
    • Az eredeti tömböt inkatívvá kell tenni, nehogy véletlenül azonos sorszámmal szülessen újabb számla. Ezt a Törzsadatok / Bizonylattömbök menüben, adott tömb Módosítás gombján lehet megtenni.
    • Az elveszett számla újrarögzítése nem felel meg a számlakiállítás szabályainak, még akkor sem, ha a számlazáróban utalással él az újrarögzítés tényére, körülményeire és jegyzőkönyvben rögzíti az adatveszés eseményét. Ezért ezt az elvileg egyszerű megoldást, mely az új tömb nyitását, az azzal járó adminisztrációt szükségetelenné tenné nem áll módunkban javasolni.
  2. Visszakeressük a teljes tartalmú mentés fájlt
    • Megismételjük az újratelepítésről írt GYIK pont, adatbázis visszakeresése, visszatöltés, tartalom ellenőrzése lépéseket. Az adatbázisokat mindig egyértelműen elnevezve, visszakereshetően kell kezelni!

Hogyan telepíthető újra a ProgramTECH MOST?

Az ügyviteli szoftver letöltésére és újratelepítésére számítógép csere vagy egyéb hiba esetén lehet szükség. A ProgramTECH MOST újratelepítése pár lépésben, körülbelül 10 perc alatt elvégezhető. Az újratelepítés három esete:

  • 1. az egygépes helyi kezelésben levő adatbázisos működésre, illetve
  • 2. a hálózatos/többfelhasználós helyi kezelésben levő adatbázisos működésre, és a
  • 3. a Távolimentés adattárhelyen szolgáltatott adatbázissal működésre szól.
  1. Az újratelepítés lépései egygépes helyben tárolt adatbázissal

    • Győződjön meg róla, hogy van-e biztonsági mentése. A biztonsági mentés kiterjesztése .mostbak. Ha nincs, akkor készítsen egyet a Fájl / Adatbázis mentése menüpont alatt. A biztonsági mentés feltétlenül szükséges az adatok (számlák, ügyfelek, stb.) visszaállításához. Ha gépmeghibásodás miatt problémás a mentés fájl visszakeresése, vagy visszaállítása az itt írtakat érdemes követni.
    • A Windows Programok eltávolítása menüpont alatt távolítsa el a ProgramTECH MOST alkalmazást.
    • Ellenőrizze, hogy van e telepítve PostrgreSQL elnevezésű alkalmazás, ha van, akkor azt is távolítsa el.
    • Indítsa újra a számítógépet (ez nagyon fontos!).
    • Törölje le a C:\PROGRAMTECH_MOST könyvtárat.
    • Töltse le és futtassa a programtech_most_telepito.exe telepítő programot. A telepítés után Példa Kft és bemutató üzemmódban el kell indulnia a szoftvernek.
    • Az elmentett adatok visszatöltéséhez válassza a Fájl / Adatbázis visszatöltése menüpontot. Ellenőrizze a adatázis tartalmát a Bizonylatok / Bizonylat műveletekmenüben. Ha nincs biztonsági mentése, termékaktiválással a demo éles módba kapcsolható. Ekkor alakíthatók úgy is a tömbök (előtag megválasztás, első sorszám megadása), hogy a számlasorszám folytonossság biztosítva legyen.
  2. Az újratelepítés lépései szervezeti szerveren (vagy számítógépen) tárolt adatbázissal, hálózatos felhasználásban

    • Győződjön meg róla eredeti környezetében, hogy van e biztonsági mentése. A biztonsági mentés kiterjesztése .mostbak. Ha nincs, akkor készítsen egyet a Fájl / Adatbázis mentése menüpont alatt. A biztonsági mentés feltétlenül szükséges az adatok (számlák, ügyfelek, stb.) visszaállításához.
    • A felhasználói szoftver/ek újrateelpítése a munkaállomás/ok/on:
      • Töltse le és futtassa ezt a telepítő programot, de telepítés során csak a Felhasználói szoftver összetevőt jelölje ki: programtech_most_telepito.exe
      • A telepítés után a Bejelentkezés dialógusban (ahol a jelszót kell beírni) kattintson az Adatelérés fülre és ott írja be a szerver számítógép elérhetőségét (nevét vagy IP címét) és az adatbázis nevét (mely alapértelmezetten pt_most).
      • Az elmentett adatok visszatöltéséhez válassza a Fájl / Adatbázis visszatöltése menüpontot. Ha nincs biztonsági mentése akkor a termék aktiválásával éles módba kapcsolható.
    • Az adatbázismotor újratelepítése:
      • Ha az adatbázis szervezeti szerver számítógépen fut, az újratelepítéshez rendszergazda/ informatikus segítsége ajánlott, hiszen azon egyéb szoftvereket kiszolgáló adatbázismotorok is futhatnak. Töltse le és futtassa ezt a telepítő programot, de telepítés során csak az Adatbázismotor összetevőt jelölje ki: programtech_most_telepito.exe
      • Ha az adatbázis egyben munkaállomásként is szolgáló számítógépen fut, azon az 1. pont szerint szükséges elvégezni az újratelepítést.
  3. A felhőben működő ügyviteli szoftver újratelepítése, illetve további számítógépekre való installálása

    • Töltse le és futtassa ezt a telepítő programot, de telepítés során csak a Felhasználói szoftver összetevőt jelölje ki: programtech_most_telepito.exe
    • A telepítés után a Bejelentkezés dialógusban (ahol a jelszót kell beírni) kattintson az Adatelérés fülre és ott írja be 8 számjegyből álló felhőkódját.
Bizonyos antivírus szoftverek blokkolhatják a telepítési folyamatokat, aminek eredménye a telepítés után nem működő ügyviteli szoftver. Egy ilyen tipikus hiba, a Nem hozható létre kapcsolat, mert a célszámítógép már visszautasította a kapcsolatot.. A legtöbb probléma az AVG, Comodo és AVAST antivírus szoftverekkel van. Gyakorlatilag problémamentesen működik az ESET (fizetős) és a Microsoft Security Essentials (ingyenes). Ezek -és más antivírus programok, beállítása, a megfelelő szoftveres háttér biztosítása a felhasználó szoftvereit üzemeltető informatikus feladata.

Hol találom a gépemen a számlázóadatok biztonsági mentését?

Az adatok tárolása .mostbak kiterjesztésű fájlban történik. A fájl elérésére több út kínálkozik.

  • Ajánlott biztonsági mentést beálítani a programban a Fájl /Beállítások / Biztonsági mentés fülön. Megadható akár külső eszköz vagy tárhely is célként. A bizonsági mentés az itt megadott útvonalon található.
  • Ha ezzel a lehetőséggel nem él, vagy a könyvtárhoz valamilyen oknál fogva nem fér hozzá, vagy két mentés közötti adatvesztést próbál kezelni, a program működési adatbázisa is fellelhető a gépen. A ProgramTECH MOST minden módosítással automatikusan felülírja ezt a fájlt. A működés módja, az operációs rendszerek beállítási lehetőségei és folyamatos változása miatt a működési cálkönyvtár elérése szaktudást igényelhet. Ezért a .mostbak fájlra a szokásos windows fájlkeresési eszközök egyikével érdemes rákeresni.
  • A Fájl /Adatbázis mentése menüben bármikor küldhető kézi mentés, tetszőleges célkönyvtárba.
  • Adattárhely szolgáltatás igénybevétele esetén saját gépen nincs adatbázis.
  • Ha szeretné megnyitni a mentést, akkor aktuális adatbázisa visszakereshető módon történt Fájl /Adatbázis mentését követően a Fájl /Adatbázis visszatöltése menübe való töltéssel megteheti. Az adattartalom megtekinthető a Bizonylatok / Bizonylat műveletek menüben. Adattárhely szolgáltatás igénybevétele esetén is lehetséges saját mentést készíteni, de visszatöltéséhez a szolgáltató közreműködése is szükséges.

Tönkrement a számítógépem. Hogyan nyerhetem vissza számlaadataimat?

A MOST Számlázó Program az adatokat PostgreSQL adatbázisban tárolja, az adatbázis fájl kiterjesztés neve: .mostbak. Ennek a fájlnak a megőrzése, megtalálása a feladat, mert a weboldalról bármikor letölthető maga a PorgramTECH MOST.

  • Ha az adatbázis nem az összeborult gépen futott, akkor továbbra is elérhetőek az adatok a másik gépen, vagy tárhelyen. Ilyenkor csak a kliens programot kell demoban futtatni e weboldalról, majd csatlakozni az adatbázishoz.
  • Ha az elveszett gépen voltak tárolva az adatok, akkor a merevlemez maradványaiból, vagy külső eszközre történt mentésből lehet a visszaállítást elvégezni. A működési mentések, automatizált biztonsági mentések és a kézi adatbázismentések egyaránt .mostbak kiterjesztésű fájlokkal dolgoznak, a Windows szokásos fájlkeresési módszerei egykével gyűjthetők össze. Ennek (több fájl esetén ezek egyesével történő) az újratelepített demoba való visszatöltésével a Bizonylatok/Bizonylatműveletek almenüben ellenőrizhető, hogy valóban tartalmazza-e a fájl a szükséges számlákat.
  • Ha érvényes adatbázist nem sikerül találni, akkor teljes visszaállításra nincs lehetőség. Bár amennyiben papíralapú számlázásról van szó, valamint mivel jelenleg nincs szabályozva a NAV adatszolgáltatás sorsa adatvesztés esetére, az adatvesztésnek hatósági következménye szigorú értelemben nincs, érdemes megtartani és azzal újraüzemelni a MOST-ot.
  • Ha nem sikerült adatbázist találni, akkor a demo újraüzemelhető aktiválással. Az aktiválókódot kapcsolati címünkön is újrakérheti. Újraüzemelés során a tömbök kialakításakor ügyelni kell a szigorú számadásba vétel szükségességére és a számlasorszám ismétlődés elkerülésére.

Milyen gyakran kell (ha kell) biztonsági mentést készíteni?

Bár a program minden módosítást, adatfelvitelt követő rögzítéssel készít mentést, felülírást az adatokról, mint minden számítógépes adatról rendszeresen biztonsági adatmentést is javasolt készíteni. Egy esetleges adatvesztésnek nincs adóügyi vonzata, csupán Önnek kellemetlen és esetleg anyagi kárt is jelenthet, hiszen nem tudja nyitott rendeléseinek adatait, ügyfeleinek elérhetőségét, stb.Az elfogadható adatmentési gyakoriság a naponta történő mentés, valamint azt a számítógéptől független eszközre érdemes küldeni. A ProgramTECH MOSTban többféle megoldás közül válaszhat, mely automatizáltan szolgáltatja a biztonsági adatmentést.

Automata biztonsági mentés belépéskor

A ProgramTECH MOST programban beállítható, hogy minden belépéskor automatikusan készítsen biztonsági mentést az adatairól. A mentést a Fájl / Beállítások / Biztonsági mentés fülön lehet megtenni. A mentés célkönyvtárának célszerű hálózati vagy külső eszközt választani. Ez utóbbi azért szükséges, hogy a számítógép meghibásodása esetén ne azzal azonos és elérhetetlen helyen legyen a biztonsági mentés az éles adatokkal.

Kézi mentés

Nap végén, vagy bármely egyéb gyakorisággal és alkalommal kézi adatbázismentés is készíthető a Fájl / Adatbázismentés menüben, visszakereshető célhelyre é elnevezéssel. Ez működő megoldás, de mivel várhatóan a kézi mentés előbb vagy utóbb elmarad, ezért nem javasoljuk.

Biztonsági mentést segítő program rendszergazdáknak

A ProgramTECH MOST asztali program rendelkezik beépített biztonsági mentést készítő funkcióval. Ez a funkció jól használható addig, amíg a felhasználók azt a gépet is rendszeresen használják ahol a adatbázis fizikailag tárolásra kerül. Ha viszont az adatbázist szerverre telepítették, akkor ez a megoldás nem jó. Helyette a ProgramTECH MOST könyvtárában található most_backup.exe parancssori programot kell használni.